Зміст

Новини

Прес релізи

Церква в Україні

Історія УГКЦ

УГКЦ сьогодні

Офіційні документи

Патріархат

Бібліотека

Запитуємо священика

Контакти

Головна сторінка

Rambler's Top100

   В розділі...
     <<< Назад
  
• Різдво Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Собор Пресвятої Богородиці
• Святого Первомученика Степана
 Обрізання ГНІХ, св. Василія Великого
• Святе Богоявлення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Пратулинських мучеників
• Трьох Святителів
• Стрітення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Початок Великого посту
• Благовіщення Пресвятої Богородиці
• Хіротонія Владики Йосафата Олега Говери
• Інтронізація Владики Йосафата Олега Говери
• Неділя Квітна. Вхід Господній у Єрусалим
• Велика П'ятниця (Свята Плащаниця)
• Воскресіння Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Тридцять дев'ята сесія Синоду Єпископів Києво-Галицького Верховного Архиєпископства УГКЦ
• Вознесіння Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Зіслання Святого Духа. П'ятдесятниця
• Початок Петрового посту
• Сорокова сесія Синоду Єпископів Києво-Галицького Верховного Архиєпископства УГКЦ
• Різдво святого Івана Христителя
• Святих славних і всехвальних апп. Петра і Павла
• Всіх святих українського народу
• Хіротонія митрофорного протоієрея Тараса Сеньківа
• Початок Успенського посту
• Святе Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Собор монашества УГКЦ „Служіння і післанництво богопосвячених осіб” (3 сесія)
• Успіння Пресвятої Богородиці
• Синод Єпископів Української Греко-Католицької Церкви
   Обрізання ГНІХ, св. Василія Великого



14 січня 2008 року

Обрізання Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа.
Св. Василія Великого, архієп. Кесарії Кападокійської.



Коротка історія празнику Обрізання ГНІХ

Найближчою важливою подією із життя Ісуса Христа, що наступає після празника Христового Різдва, є Господнє Обрізання і надання імени. Святе Євангеліє про це так говорить: "Як сповнились вісім днів, коли мали обрізати хлоп'ятко, назвали Його Ісус — ім'я, що надав був ангел, перше, ніж Він почався у лоні" (Лк. 2, 21). Ісус Христос, як Бог і Законодавець, не був зобов'язаний виконувати релігійні приписи ізраїльського народу, та все таки Він їм добровільно підкорився і їх зберігав. З тієї причини Він восьмого дня після народження піддався обряду обрізання. Цю подію святкуємо першого січня.

Звичай обрізувати дітей чоловічої статі є дуже старою практикою багатьох народів Сходу. Обрізання звичайно відбувалося у віці дозрівання хлопців і вважалося символом їхньої зрілости.

В ізраїльському народі обрізання стало законом від Авраама. Воно мало для жидів велике значення тому, що було символом їхнього союзу з Богом, у книзі Буття про це читаємо: "Сказав Бог до Авраама: "Ти берегтимеш союз мій, ти і твої потомки, в їхніх поколіннях. Ось мій союз, що його маєте берегти між мною і вами, і між потомками по тобі: кожного чоловіка серед вас обрізати. Ви обріжете тіло на передній вашій шкірці, і це буде знаком союзу між мною і вами. На восьмім дні життя мусить бути обрізане в вас кожне хлоп'я, у ваших поколіннях" (17, 9-12).

Празник Обрізання зародився і розвинувся спочатку в Західній Церкві, а потім перейшов до Східної. Латинська Церква первісно називала цей празник Господньою октавою, бо це був восьмий день після Різдва, що випадав якраз на Новий рік.

На Сході празник Обрізання став загальним десь у VІІІ-ІХ сторіччі, бо щойно з того часу візантійські календарі подають першого січня празник Обрізання і празник Василія Великого. Святий Андрій Критський (VIII ст.) має проповідь на празник Обрізання і святого Василія Великого.


Про св. Василія Великого

Першого січня, на початку року, наша Церква святкує пам'ять смерті одного з найбільших і найвизначніших Отців Церкви, учителів віри й монаших законодавців, святого Отця Василія Великого, архиєпископа Кесарії Кападокійської в Малій Азії (329-379). Його особа з будь-якої точки зору незвичайна, велична, світла та гідна подиву. Він не тільки аристократ за походженням, а й аристократ духу, характеру, науки і святости. Печать його глибокої віри, героїчної любови до Бога і ближнього, науки і святости спочиває на цілій Христовій Церкві, на монашому житті Сходу й нашого народу.

Знаменна прикмета святого Василія як архипастиря — це безстрашність у визнаванні й обороні святої віри. В його часи єретики-аріяни люто переслідували правдивих визнавців Христа. Цісар Валент (364-379), охрещений аріянським єпископом, став завзятим апостолом аріянізму. Серед нелюдських і жорстоких гонінь єпископів і вірних лише Василій зважився стати перед самим цісарем. Історики описали зустріч святого Василія з Модестом, префектом Преторії. Він, як Валент, запеклий аріянин наказав спалити разом з кораблем 88 священиків. Модест кличе святого Василія до себе і приймає його гордо й зухвало. Він навіть не звертається до нього як до єпископа. Кричить на святого Василія і погрожує йому вигнанням, конфіскацією майна, муками і смертю. На всі ті страшні погрози святий Василій спокійно відповідає: "Грози мені чим іншим, бо ніяка з тих кар мене не зворушує". Модест відтак, звітуючи цісареві Валентові про свою розмову з Василієм, сказав: "Пане, єпископ нас переміг. Він вищий понад усякі погрози і стійкий перед усякими переконуваннями". І цісар залишив святого Василія у спокої.

Святий Василій ревний апостол живого слова-бесіди. Проповідь у його часи була дуже важливим, могутнім і майже єдиним чинником у навчанні святої віри. Святий Василій — це проповідник і бесідник з Божої ласки, його слово палке, вогненне, поривисте. Оповідає святий Єфрем Сирин, який прийшов до Кесарії відвідати святого Василія і зайшов до церкви, де якраз той проповідував, і побачив білого голуба на рамені святого Василія. І тоді святий Єфрем вигукнув: "Великий Ти, Боже, у своїй правді. Василій — це вогненний стовп і його устами говорить Святий Дух". Вогненний стовп — це символ його геройської любови до Бога і ближнього. Він став символом і його духовних синів у Василіянському Чині.

Святий Василій Великий — митець і апостол пера. Небагато прожив, але багато написав, його велика духовна спадщина — це твори догматичні, моральні, аскетичні, полемічні, пояснення Святого Письма і 366 листів.

На початок 



Тропар та кондак

Тропар празника, глас 1: На престолі вогневиднім у вишніх сидиш з Отцем безначальним і божественним твоїм Духом. Благоізволив ти родитися на землі з Дівиці, що не знала мужа — твоєї матері, Ісусе. Того ради й обрізання довершено на тобі, людині восьмиденній. Слава преблагому твоєму задумові, слава промислові твоєму, слава низходженню твоєму, єдиний Чоловіколюбче.

І святому, глас 1: На всю землю вийшло вістування твоє, прийняла бо вона слово твоє, що ним боголіпно навчив ти; природу того, що існує, пояснив ти, звичаї людські прикрасив ти — царське священство, отче преподобний Василіє. Моли Христа Бога за спасення душ наших.

Слава: Кондак святому, глас 4: Явився єси основою непохитною Церкви, подаючи всім людям владицтво неукрадне, запечатавши твоїми веліннями, небоявленний Василіє преподобний.

І нині: Кондак празника, глас 3: Всіх Господь обрізання терпить і людські прогрішення як благий обрізує, дає спасення світові; і радується в вишніх і Творця єрарх, і світлоносний, і божественний таїнник Христовий — Василій.

На початок 



Послання святого апостола Павла Колосян 2, 8-12

Браття, вважайте, щоб ніхто не звів вас підступною філософією та пустим обманом за людським переданням та за первнями світу, а не за Христом. У Ньому бо живе вся повнота божества тілесно, і ви причасні тій Його повноті. Він бо голова всякого начала і власти. У Ньому ви були обрізані обрізанням нерукотворним, коли ви скинули з себе це смертне тіло обрізанням Христовим. Поховані з Ним у хрищенні, ви разом із Ним також воскресли, вірою в силу Бога, Який воскресив Його з мертвих.

На початок 



Євангеліє від Луки 2, 20-21; 40-52

В той час вернулись пастирі, славлячи і хвалячи Бога за все, що чули і виділи, як ото сказано було до них. І як сповнилися вісім днів, щоб обрізати Його, то назвали ім'я Його Ісус, назване ангелом перше, поки не зачався в утробі. Дитя ж росло і кріпилося духом, сповняючись премудрістю, і благодать Божа була на Ньому. І ходили родителі Його щороку в Єрусалим на празник Пасхи. І як був літ дванадцяти, коли вони возходили в Єрусалим по звичаю празника, і скінчились дні, і вони верталися, остався отрок Ісус в Єрусалимі. І не завважили Йосиф і мати Його. А гадаючи, що Він є в гурті, пройшли день дороги і шукали Його між рідними і знайомими. І не знайшовши Його, вернулися в Єрусалим, шукаючи Його. І сталося по трьох днях, що знайшли Його в синагозі, як Він сидів серед учителів, і слухав їх і питав їх. І зжахнулися всі, що слухали Його, задля розуму і відповідей Його. І побачивши Його, дивувалися, і сказала до Нього мати Його: Дитино, що Ти вчинив нам? Ось батько Твій і Я, боліючи, шукали Тебе. І сказав до них: Чого ви шукали Мене, чи ви не знали, що в тому, що Отця Мого, належить Мені бути? Та вони не зрозуміли слово, що Він сказав їм. І зійшов з ними і прийшов у Назарет; і повинувався їм. І мати Його зберігала всі ті слова в серці своїм. А Ісус успівав премудрістю і ростом, і благодаттю в Бога і в людей.

На початок 



Проповідь

Христос рождається! Дорогі у Христі брати і сестри. Сьо­годні наша Церква в торжественний спосіб святкує три свята, які є взаємопов'язані між собою. Початок Нового року, Об­різання ГНІХ і св. Василія Великого. Кожен з нас, розпочина­ючи якусь працю, бажає її добре завершити. Сьогодні розпо­чинаємо Новий рік і всі хотіли б прожити його в достатку, мирі, злагоді, любові, щоб у цьому році сповнилися усі наші добрі наміри і бажання. Але чи є це можливо без Божого благословення, без виконання Божих заповідей, без доброго прикладу? Зрозуміло, що ні. Щоб одержати нам ту чи іншу ласку для нашого земного життя, потрібно мати найперше велику любов до нашого Творця. «Той мене любить, хто за­повіді мої зберігає». Найкращим взірцем любові виконання закону став сам Христос. «Я не прийшов усунути закон, а його доповнити».

Як Бог і Законодавець, Ісус Христос не був зобов'язаний до виконання релігійних приписів Ізраїльського народу, та все ж таки Він добровільно підкорився і дотримувався їх. Саме тому Спаситель восьмого дня після свого народження піддався обрядові обрізання і тим дав нам свідчення законопослушності.

Чи можемо ми сьогодні похвалитися законопослушністю? Скільки разів у нашому житті ми легковажно переступаємо закон Божий. Як часто просимо в Господа здоров'я для себе, а в той самий час іншим бажаємо зла і навіть смерті. Скільки разів просимо миру і спокою в сім'ї чи родині, а самі роками гніваємося з нашим ближнім, не раз кажемо: «Боже, дай», а самі відвертаємо голову, коли хтось простягає до нас руку і просить помочі. Христос звільнив нас від тілесного обрізан­ня, але вимагає від нас обрізання пристрастей і похотей нашого тіла і всякої нагоди до гріха, щоб нічого злого не стояло на перешкоді Божій ласці, яка готова осінити «тих, які люблять Його». Як це зробити? Візьмімо за приклад Ва­силія Великого, Архиєпископа Кесарії Кападокійської.

Народився св. Василій в малоазійській провінції Кападокії в місті Кесарії 329 року Божого. Його батько, також Василій був адвокатом і його поважали за красномовність, освіту і чесноти. Мати - Емілія, сирота, дочка мученика за Христову віру, гарна і багата. Крім Василія, вони мали ще чотирьох синів і п'ятьох дочок. Скоро і щасливо минали дитячі роки Василія в батьківському домі. Та настав час, коли треба було дати юнакові світське виховання, щоб підготувати його до громадської служби, до виконання державних суспільних обов'язків. Родинне становище в тодішньому суспільстві да­вало змогу Василієві для навчання і відкривало двері найпрестижніших вузів. В Кесарії вивчає філософію і красно­мовство, закінчує школу в Константинополі і університет у славних Атенах. Повернувшись з навчання, Василій обіймає в Кесарії кафедру красномовства, там поважали його і слави­ли. Василій гордився своєю вимовою й знаннями, він знався з усіма, хто займав високі пости. Для молодого юнака це є блискуча світська кар'єра і забезпечене майбутнє.

Варто було б зупинитися тут і роздумати, що багато з нас на місці Василія почувалися б найщасливішою людиною, серце полонила б гордість, а очі засліплював би егоїзм.

Василій нехтує тим блиском пустої слави і навертається серцем до досконалого життя. Про цю свою переміну так пише сам: «Прогайнувавши чимало часу в марноті та зужив­ши майже всю молодість на те, щоб важким і марним тру­дом здобути знання мудрості, осудженої Богом, я прокинувся нарешті, наче з глибокого сну; я пізнав безвартісність і по­рожнечу мудрості князів цього світу, які проминають і ги­нуть. Я оплакував з невимовним болем нужденне життя, яке я вів досі».

Як добре було б, щоб ми сьогодні, на початку Нового року, оглянулися на прожите життя, і щоб кожен зміг по­бачити скільки часу ми змарнували на пусту і марну славу, яка проминає, а на серці залишає біль і сум. Василій відрікся світу, щоб посвятити себе Богові. Милосердний Господь бла­гословив його щедрими Божими ласками. Монах-пустельник, засновник монашої спільноти, для якої сам пише правила, священик, Архиєпископ, великий оборонець Пресвятої Тройці, поборник аріянства, впорядковує богослужбу в своїй Церкві, залишивши помітний слід у літургіях Східних Церков і ма­буть ніхто від перших часів християнства не збудував стільки великих доброчинних закладів, як св. Василій.

Святого Василія назвали ще за його життя Великим. Хрис­това Церква прийняла цю назву, як визнання за його великі заслуги та зачислила його до своїх святих і великих вселен­ських учителів. Своїм характером, культурою, талантом, пра­ведністю та невтомною службою Богу й ближньому св. Ва­силій заслужив звання - Великого й святого.

Дорогі брати і сестри, розпочнімо і ми сьогодні з Новим роком нове життя, життя в любові і злагоді, в мирі і спокої, милосерді і щедрості, і за те Господь буде благословити нас, наші сім'ї і родини. Відкриймо сьогодні свої серця для ново­народженого дитятка Ісуса і Він дасть нам сили і наснаги пройти шлях земного життя, зібрати якнайбільше заслуг і увійти в щасливу вічність. Амінь.


о. Василь Брегін
"Сівач", cічень 2006 Ч. 1 (75) рік 8

На початок 



Для створення сторінки використано такі видання:

Катрій Ю. Пізнай свій обряд. - Видавництво Отців Василіян, 2004;
Збірник проповідей "Сівач".



© 1995-2008 Українська Греко-Католицька Церква  Web від TRC