Зміст

Новини

Прес релізи

Церква в Україні

Історія УГКЦ

УГКЦ сьогодні

Офіційні документи

Патріархат

Бібліотека

Запитуємо священика

Контакти

Головна сторінка

Rambler's Top100

   В розділі...
     <<< Назад
  
• Різдво Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Собор Пресвятої Богородиці
• Святого Первомученика Степана
• Обрізання ГНІХ, св. Василія Великого
• Святе Богоявлення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Пратулинських мучеників
• Трьох Святителів
• Стрітення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Початок Великого посту
• Благовіщення Пресвятої Богородиці
• Хіротонія Владики Йосафата Олега Говери
• Інтронізація Владики Йосафата Олега Говери
• Неділя Квітна. Вхід Господній у Єрусалим
• Велика П'ятниця (Свята Плащаниця)
• Воскресіння Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Тридцять дев'ята сесія Синоду Єпископів Києво-Галицького Верховного Архиєпископства УГКЦ
• Вознесіння Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Зіслання Святого Духа. П'ятдесятниця
• Початок Петрового посту
• Сорокова сесія Синоду Єпископів Києво-Галицького Верховного Архиєпископства УГКЦ
 Різдво святого Івана Христителя
• Святих славних і всехвальних апп. Петра і Павла
• Всіх святих українського народу
• Хіротонія митрофорного протоієрея Тараса Сеньківа
• Початок Успенського посту
• Святе Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа
• Собор монашества УГКЦ „Служіння і післанництво богопосвячених осіб” (3 сесія)
• Успіння Пресвятої Богородиці
• Синод Єпископів Української Греко-Католицької Церкви
   Різдво святого Івана Христителя

 

 

7 липня 2008 року

Різдво святого Івана Христителя

 

Коротка історія

Це найбільший з усіх празників св. Івана Христителя. Як празник його зачаття, так і цей празник уже був відомий у 4 столітті. Поучення на цей празник знаходимо у св. Івана Золотоустого, св. Амвросія і св. Августина. Цей останній у своїй проповіді цього дня каже: „Сьогодні празнуємо день різдва св. Івана. Це честь, якої, на нашу думку, не має ні один святий. У всьому християнському світі є назначений і почитаний тільки день Різдва Господа і св. Івана”. Св. Августин не згадує тут про празник Різдва Божої Матері, бо в тому часі цього празника ще не було. На Заході празник Різдва св. Івана Предтечі знаходиться в найдавнішому календарі африканської Церкви з 5 століття.

У тому часі, коли святкуємо Різдво Івана Христителя, наш народ у дохристиянських часах обходив свято Купала. Про свято Купала в Україні проф. С. Килимник каже: „Найвище, найвибуяліше свято, яким закінчується літній сонячний цикл річних календарних дохристиянських свят - це свято молоді - хлопців та дівчат - КУПАЛО або КУПАЙЛО, що з часом після прийняття християнства, з'єдналося із святом церковним - народженням Івана Христителя. Тому й носить це свято подвійну назву - „ІВАНА КУПАЛА”... Купальська обрядовість та пісні належать, як гаївки та коляди, до найдавніших часів, до первісних поезій та ритуалів на честь життєподателя - сонця”. (Український Рік у Народніх звичаях, Том IV, ст. 99).

На початок 

 

Тропар та кондак

Тропар, глас 4: Пророче і предтече пришестя Христового, достойно звеличати тебе не в силі ми, що любов'ю тебе почитаємо, бо неплідність матері і отча безгласність розрішилися славним і чесним твоїм різдвом – і воплочення Сина Божого світові проповідується.

Кондак, глас 3: Перше неплідна днесь Христового предтечу родить і він є сповненням усякого пророцтва, бо кого пророки проповідували, на того він у Йордані руку поклав. Явився Божого Слова пророк, проповідник, разом і предтеча.

І нині: Богородичний, глас3: Діва днесь предстоїть у церкві і з ликами святих невидимо за нас молиться Богу. Ангели з архиєреями поклоняються, апостоли з пророками ликують, бо ради нас молить Богородиця превічного Бога.

На початок 

 

Послання ап. Павла до Римлян 13, 11-14, 4

Браття, тепер ближче нас спасіння, ніж тоді, як ми увірували. Ніч проминула, день наблизився. Відкиньмо, отже, вчинки темряви і одягнімся у зброю світла. Як день, поводьмося чесно: не в ненажертстві та пияцтві, не в перелюбі та розпусті, не у сварні та заздрощах; але вдягніться у Господа Ісуса Христа і не дбайте про тіло в похотях. Слабкого в вірі приймайте, не вступаючи з ним у суперечки. Один вірить, що можна все їсте, а слабкий хай їсть городину. Хто їсть, хай не гордує тим, що не їсть; а хто не їсть, хай не судить того, що їсть, бо Бог його прийняв. Ти хто, що судиш чужого слугу? Своєму господеві стоїть він або падає; але він стоятиме, бо Господь може підтримати його.

На початок 

 

Євангеліє від Луки 1, 1-25; 57-68; 76; 80

Коли вже багато хто почали складати повість про добре звісні в нас події, як то передали нам ті, що від початку були самовидцями і слугами Слова, зволилось і мені, послідкувавши спочатку за всіма докладно, за порядком писати тобі, могутній Теофіле: Щоб ти зрозумів твердість слів, яких навчився єси. Був за днів Ірода, царя юдейського, один священик, на ім'я Захарія, з денної черги Авієвої; а дружина його з дочок Ааронових, і ім'я їй Єлисавета. І були обоє праведні перед Богом, ходячи у всіх заповідях і оправданнях Господніх безпорочно. І не було в них дитини, бо Єлисавета була неплідна, й обоє були постарілись у днях своїх. І сталося, як він служив, в порядку черги своєї, перед Богом, по звичаю священства, довелося йому покадити, як увійшов в церкву Господню. А все множество людей було надворі, молитву діючи, в пору кадіння. І явився йому ангел Господній, стоячи праворуч вівтаря кадильного. І стривожився Захарія, побачивши, і страх напав на нього. Сказав же до нього ангел: Не бійся, Захаріє, бо вислухана є молитва твоя; і дружина твоя Єлисавета породить сина тобі, і назвеш ім'я йому Іван. І буде тобі радість і веселість, і багато з народження його возра-дуються. Бо буде великий перед Господом, і вина і сікера не питиме; і Духа Святого сповниться ще з утроби матері своєї. І багато із синів Ізраїлевих наверне до Господа Бога їх. І він ітиме перед ним духом і силою Ілії, щоб привернути серця батьків до дітей і супротивних до мудрости праведних: приготовити Господеві людей совершенних. І сказав Захарія до ангела: По чому пізнаю це? Бо я старий, і дружина моя постарілась у днях своїх. І відповівши, ангел сказав йому: Я є Гавриїл, що предстою перед Богом, і я є посланий говорити до тебе і благовістити тобі це. І ось будеш мовчати і не зможеш промовити аж до дня, коли це станеться, бо ти не увірував словам моїм, що збудуться в свій час. І очікували люди Захарії і дивувалися, що він забарився в храмі. І коли вийшов, не міг говорити до них. І зрозуміли, що видіння бачив у храмі. А він покивував їм і остався німий. І сталося, як сповнилися дні служби його, пішов у дім свій. А після тих днів зачала Єлисавета, дружина його, і таїлась п'ять місяців, кажучи, що так мені сотворив Господь у дні, в які зглянувся відняти з мене неславу перед людьми. А Єлисаветі сповнився час родити їй; і родила сина. І почули довколишні жителі і родина її, що велику вчинив Господь милість Свою над нею; і радувалися з нею. І сталось на восьмий день, прийшли обрізати дитя. І називали його ім'ям отця його, Захарія. І, озвавшись, мати його сказала: Ні, але нехай назветься Іван. І сказали до неї, що нікого нема в роді твоїм, хто б звався іменем тим. І кивали батькові його, якби то хотів назвати його. І попросивши дощинку, написав: Іван буде ім'я йому. І дивувалися всі. І нараз відкрилися уста його і язик його; і говорив, благословляючи Бога. І напав страх на всіх, що жили довкола них; і по всій країні юдейській розповідались усі слова ті. І всі, хто чув, положили те в серці своїм, кажучи: Що ж воно за дитя буде? І рука Господня була з ним. І Захарія, батько його, сповнився Духа Святого і пророкував, кажучи: Благословен Господь Бог Ізраїлів, що посітив і сотворив ізбавління людям Своїм. І ти, дитя, пророк Вишнього наречешся, бо йтимеш перед лицем Господнім, щоб приготовити дороги Його. А хлопець ріс і кріпився духом та був у пустинях до дня явління свого Ізраїлеві.

На початок 

 

Проповідь

«Ось Я посилаю мого посланця перед Тобою,
який приготує Тобі дорогу» (Мр. 1.2)

Слава Ісусу Христу! Любі у Христі брати і сестри! У сьогоднішній святий день ми, тут зібрані, прославляємо з великою набожністю одного із найбільших мужів Церкви святого Івана Предтечу. Сам Христос презентував Івана, кажучи: "Між народженими від жінок нема більшого понад Івана" (Лк. 7.28). Саме нині ми пригадуємо подію дивного народження Предтечі Господнього. Зауважмо, мої любі в Христі, що наша свята Церква так урочисто відзначає народження лише трьох осіб: Icyса Христа, Пречистої Діви Марії та Івана Предтечі – останнього із старозавітних і першого новозавітного пророка.

Іван, як ми знаємо із Святого Євангелія, був сином священика Захарії і Єлизавети, з Аронових дочок, який теж був священиком. Вони визнані Церквою святими. А святі вони не через те, що походили із священичого роду, але тому, що «обидвоє були справедливі перед Богом і виконували всі заповіді та накази Господні бездоганно» (Лк. 1.6). Але попри це все був один недолік, чи правильніше: випробування їхньої праведності – вони були бездітні. Це тому, що Бог хоче таким чином виявити свою силу над природою, над переконаннями людей і показати, що саме ця дитина, яка народиться від неплідної, є Божим даром та чудом, і є сином Божої ласки, і посвячений на служіння Богові в лоні матері.

Саме історія Господнього Предтечі починається в Єрусалимському храмі під час молитви його батька Захарії, бо молитва – розмова з Богом, та саме в часі розмови Бог найчастіше сповіщає свою святу волю.

Господній ангел промовив до Захарії: «Не бійся, Захаріє, бо твоя молитва вислухана і жінка твоя Єлизавета породить тобі сина і даси йому ім‘я Іван» (Лк. 1.13). Ім'я Іван означає – Ласка Божа і, даючи ім'я, Бог дає йому певне завдання та владу. Завдання ж його полягає в тому, що він, Іван Предтеча, має проповідувати словом і власним прикладом покаяння та навернути багатьох до Бога. Тобто Іван має пройти тим шляхом, яким проходили Старозавітні пророки Ісая, Даниїл, Єремія, Малахія та інші, але на нього була покладена ще одна місія – «приготувати путь Господню» і цим він перевищує всіх пророків: «Стеліть Господеві дорогу в пустині, рівняйте в степу шлях нашому Богові» (Іс. 40.3).

Іван вкаже людям на Агнця Божого, який бере гріхи світу, також він покладе руку свою на Нього у часі хрещення в річці Йордан, так, як Ілля підготовлятиме Народ до зустрічі із Спасителем. Господь постійно потребує таких посланців, котрі приготували б Йому прихід до душі людської, торували стежки у цій пустелі черствості, байдужості, заскорузлості людських душ.

Саме тепер, у XXI столітті, наш світ, наш християнський люд потребує більше Предтеч, котрі б зворушили цю пустелю, котрі б волали, саме так – «волали» про покаяння, про навернення до Бога. Подібно, як Предтеча Господній, ми маємо бути пророками найперше в своїх родинах, парафіях, стати прикладом для тих, хто намагається віднайти дорогу до своєї душі.

Ми мусимо почути голос вопіющого в пустині, який лунає ось уже два тисячоліття: «Покайтеся, бо наближається Царство Боже» (Мт. 3.2). «Хто має дві одежі, нехай дасть тому, хто немає, а хто мас їжу, нехай так само зробить» (Лк. 3.11), «шукайте найперше Царства Божого, а все решта вам додасться» (Мт. 6.33).

Запитаймо себе, мої любі у Христі, хіба Адама було вигнано з раю за порушення лише однієї заповіді? А нам вистачить лише одного важкого гріха, щоб не осягнути життя вічне. Пам'ятаймо, що живемо один раз, а далі – вічність. Якою вона буде? Це залежить від нас самих. Амінь.

 

о. Віталій Деркач
"Сівач", липень 2008 Ч. 7 (106), рік 10

На початок 

 

Для створення сторінки використано такі видання:

Катрій Ю. Пізнай свій обряд. - Видавництво Отців Василіян, 2004;
Збірник проповідей "Сівач".

А також ікону Різдва св. Івана Христителя.

 

© 1995-2008 Українська Греко-Католицька Церква  Web від TRC