Зміст

Новини

Прес релізи

Церква в Україні

Історія УГКЦ

УГКЦ сьогодні

Офіційні документи

Патріархат

Бібліотека

Запитуємо священика

Контакти

Головна сторінка

Rambler's Top100

   В розділі...
     <<< Назад
  
• "Ікона, що припадає порохом": о. Володимир Сивак, голова Комісії у справах родини Самбірсько-Дрогобицької єпархії
• "Щастя сім’ї на жертовнику мамони?": о. Володимир Сивак, голова Комісії у справах родини Самбірсько-Дрогобицької єпархії
• Свята Тайна Подружжя
 Християнська родина згідно з вченням св. Івана Золотоустого
• Подружня любов – образ Божої любові
• Засади християнської родини
• “Цивілізація життя і смерті”
• "Контрацепція – це коли ми виставляємо Бога...": інтерв'ю о. Юрія Коласи, голови Комісії у справах родини Львівської Архієпархії УГКЦ, "Львівській газеті"
• "Актуальність вчення Св. Івана Золотоустого про подружжя": о. Юрій Коласа STM, Львівська Архиєпархія УГКЦ
• "Любов у родині - вирішальний чинник у вихованні дитини": Лев Сабара, Інспектор-методист управління освіти Львівської міської ради
   Християнська родина згідно з вченням св. Івана Золотоустого

Християнська родина згідно з вченням св. Івана Золотоустого

“Де чоловік, жінка й діти у згоді та любові
з’єднані зв’язком чесноти, там поміж ними Христос”
(8 гомілія на книгу Буття).

Пастир вірних у Константинополі, один із найбільших вчителів Церкви св. Іван Золотоустий був добрим знавцем і речником християнської науки про подружнє та сімейне життя. Своє вчення він викладає у формі бесід над текстами св. Письма. Великий святитель має дві бесіди (XXXIII та LX), на які варто звернути особливу увагу, досліджуючи онтологічні засади існування подружжя і сім’ї в християнській традиції.

Бесіда XXXIII в основному присвячена одруженим чоловікам і жінкам, вияснює їхні обов’язки, нагадуючи, що Бог є Творцем подружжя, яке вони прийняли. Так, наприклад, він пояснює питання чистоти, яку безпосередньо завжди пов’язує із доброчесністю: “Отож, коли ти бачиш блудницю, яка спокушає тебе і прагне твого тіла, то скажи їй: це тіло вже не моє, воно належить моїй дружині, я не смію зловживати ним та віддати іншій жінці. Так нехай поступає і дружина. В цьому між ними абсолютна рівність. Як дружина є господинею його тіла, так він є господарем її тіла”.

Жінка, на думку св. Івана Золотоустого, за законом є рівна чоловікові, бо так як і він, вона приходить з дому батька, приносить придане та не має права бути зрадженою чи стати слугинею: “Бог, Котрий установив подружжя та вручив тобі твою дружину вимагатиме за це звіт. Бо ж не для того прийшла до тебе дружина (твоя), залишила батька і матір, і весь дім свій, щоб бути приниженою, щоб приймав її як служницю та чинив їй багато неприємностей; ти взяв її як супутницю, подругу життя, свобідну та рівночесну”.

Більше того, св. Іван Золотоустий говорить, що чоловік має обов’язок піклуватися своєю дружиною так, як Ісус Христос Церквою: “А навіть, якби тобі було потрібно віддати за неї своє життя, чи пережити великі втрати, перетерпіти важкі муки, ти не повинен відмовлятися, бо терплячи все це, все ще нічого не зробиш подібного, що вчинив Христос для Церкви”.

Святитель справедливо засуджує подружню зраду і радить, як поступити в часі спокуси: “З доброчесності народжується любов, а з любові інші безчисленні блага. Отож, вважай інших жінок “як камінь”, знаючи, що коли після шлюбу подивишся похітливими очима на іншу жінку.., то стаєш винуватцем перелюбу. Кожний день повторюй собі ці слова; а як не можеш, то взявши в посередники Павла (апостола – прим. ред.), безперервно повторюй ці слова: немає нічого безсоромного, як після шлюбу чинити перелюб”.

У бесіді LX “Про виховання дітей” та численних уривках інших творів св. Іван Золотоустий ставить християнське виховання дітей вище дочасних дібр, які батьки дають своїм дітям. Перш за все він наголошує, що батьки повинні дати своїм дітям ім’я на честь Святого, щоб вони мали завжди святий приклад його життя перед собою. Правдивим наміром батьків є “не зробити дітей багатими на золото і срібло”, але передовсім “зробити їх найбагатшими за всіх, – благочестям, любов’ю до мудрості та іншими чеснотами”.

Св. Іван Золотоустий великого значення надавав процесу виховання в домашній церкві, вважаючи, що для того, щоб навчити дітей правильної думки та мови, потрібно перш за все самому правильно думати та говорити. Батьки мають завдання навчити дітей відрізняти добро від зла.

Чи потрібно карати дітей, виховуючи їх? Святитель радить наказувати їх строгим тоном або попередженнями, але не фізичною силою чи примусом, і наводить слова зі св. Письма: “Гнівайтеся, та не грішіть” (пор. Еф 4, 26). Він підбадьорює батьків: “Не шкодуйте праць (тобто зусиль – прим. ред.), тому що працюєте для себе; бо таким чином вам буде легше, коли ваші діти будуть доброчесними”.

В іншому своєму творі великий Учитель Церкви порівнює дітей до золотих статуй: “Уяви собі, що в твоєму домі золоті статуї – діти; кожного дня виправляй та споглядай на них, усіляко прикрашай та впорядковуй їхню душу, бери приклад від праведного Йова, який навіть за таємні гріхи своїх дітей приносив всепалення, говорячи собі: “Може, мої діти согрішили і лихословили Бога в своєму серці” (пор. Йов 1, 5); бери приклад і від Авраама, котрий старався не про багатства.., але про божественні закони, щоби передати їх своїм потомкам” (пор. Бут 18, 19). Св. Іван Золотоустий нагадує батькам, що великим багатством та скарбом для їхніх дітей буде страх Господній, який є “початком мудрості”(пор. Сир 1, 14).

Святитель наказує батькові в особливий спосіб дбати про виховання дітей, а матері слідкувати за порядком в домі. Гідне християнське виховання (сюди належить і шукання своїм дітям доброго спілкування з іншими, і заборона ходити на різного роду видовища, які часто є непристойними) повинне принести, на думку св. Івана Золотоустого, – рясні плоди батькам і тепер, і в майбутньому. “Якщо ти добре виховаєш сина свого, то він (виховає) і – свого сина, а цей ряд… буде продовжуватися назавжди, отримуючи начало та корінь від тебе…; якщо би батьки дбайливо виховували своїх дітей, то не потрібно було б законів, судилищ, ані покарань, ані мук та прилюдних страт, бо як висловлюється апостол Павло: закон дано не для праведника… (пор. 1 Тим 1, 9)”.

Шукаючи взірця чи моделі християнської родини з її правом та обов’язками, напевно, варто звернутися, переосмислити і втілити в життя погляди й поради св. Івана Золотоустого, якого можна без сумніву назвати одним із перших християнських педагогів. Він зрозумів і показав на основі св. Письма визначальну роль християнської сім’ї та її значення у вихованні дітей.

Віталій ЮРЧАК
часопис “Місіонар”, ч. 3 за 2003 р.

© 1995-2008 Українська Греко-Католицька Церква  Web від TRC